Thursday, June 4, 2009

Mertuaku....alahai

Day in..day out. Taking care of the elderly the days seem a bit gloomy..ha..ha...Kesian tengok both my MIL and FIL. Monday ri tu FIL dah discharged from hospital (after spending 10 days there (5 days dlm ICU)). FIL said dia nak duk rumah I (being the eldest daughter in law kan...)so I pi ambik dia from Pak Nah's house. I hope dia comfortable kat sini..well my house dalam kampung, still ada bunyi burung, ada squirrel, ada musang...he..he..kat hutan sebelah tu even ada babi hutan. Kalau monkey jangan citer ler cucu cicit baby semua ada...(macam duk dalam zoo kan...:))
Dah 3 hari dia nampak comfortable..lunch must be ready by 12.30 dinner at 6.30..and morning mesti ada nasi. Tapi senang je masak for both of them ni, ikan goreng, and soup sayur or sayur masak lemak anything as long as tak pedas or gatal. Senang tapi coz of cuti sekolah the cucu also kena makan macam tu gak mama malas nak masak berjenis-jenis lauknye...he..he...
Then macam mana you nak tau dia orang senang hati ke susah hati ke tak happy ke? I kesian tengok MIL mata dia sakit, nak ngaji tak leh , baca tak leh, watching TV lagi tak leh..joking with her I tanya nak belajar pakai computer tak...let me show FB ha..ha..FIL lak kena perhati movement dia..this morning I tak sedar dia dah pegang gergaji nak gergaji pokok mangga..he..he....nasib princess every morning gi rumah atas so I boleh lah mengadap FIL n MIL je..Then this morning FIL dah bising nak balik...MIL cakap jangan bagi..mak takut tinggal sorang jaga dia..:)
Uniquenya kan when you have been married for so long..FIL nak duk dalam bilik then MIL nak duk luar, FIL merajuk cakap tak nak jaga dia..so the solution MIL duk depan pintu tengok both side the husband and luar ha..ha....sometimes they all very entertaining. Now ni masa napping they all so I better start masak...pheww...I am not an expert jaga orang tua tapi alhamdulillah the guide from King really help, ialah kita wife diakan so the reflection of him betul tak? He always remind me jangan buat husband or the elderly macam kucing! Heran tak maksud dia?...You jangan hidang makanan dia then you buat kerja lain or go somewhere else...they're sensitive. They want you to eat together or just sit there talking to them kalau kucing kan you tinggalkan je food dia.....day by day I am still learning..may Allah guide me..and my husband always tell me this...tak semua anak berpeluang jaga their orang tua..be proud if you be the chosen one!...:)

No comments: