Monday, November 16, 2009

Puding Cendol

I have promised my friend to do this puding for her....but when the day ....
I became so lazyyyyy blame it to the weather....uhukkkkk.
I have to finish 4 choc cakes and a puding to deliver Tuesday morning..
Alhamdulillah the cakes no prob..
Then SMS King ..'tolong belikan kotak kek with alas kek n
agar2 powder n gula merah...I am tooo lazy to get out...hukk..hukkk'
King reply OK...9.30 pm I checked the bag...OMG agar2 powder tak beli!
Dia cakap 'eh lupa'...SO apa lagi cam superwoman I gi Giant...hukkkk!
Kat Giant benda yg di cari habis.....
Next supermarket .... phuuuuuh pintu dah nak tutup..nasib ada...alhamdulillah!
So my dear friend next time please do it urself la...ni dia resepi...(ini I belajar kat DJ tau..)

Lapis 1
180 gm gula halus
1.5 tbsp agar2 powder
0.5 tsp salt
500 ml air
300 ml santan (usually I guna susu UHT)
500 gm cendol

Lapis 2
200 gm gula merah
50 gm gula halus
1.5 tbsp agar2 powder
0.5 tsp salt
500 ml air
300 ml santan/susu UHT
2 yolks

Cara...
Masak lapis 1 kecuali cendol, till mendidih tapiskan, campur cendol,
curah dlm dulang 10x10x1
Tunggu till set...
While tunggu lapir 1 set, masak lapis 2. campur everything xcept santan n yolk.
Bila dah keluar bubble kecil baru campur the santan n yolk...
stirr sampai dia mendidih lagi...Then tapis...

Sendukkan sikit2 ke atas lapis 1 tadi...Jgn curah becoz nanti lapis 1 akan mencair dan naik ke atas!

No comments: