Thursday, November 12, 2009

The rainy day....

End of the year.....

It reminds me of the day I went to pay the school fees masa baru2 moved to this kampung...
Previously we had to pay school fees before school opening....
"Cik gu ni resit dari pihak zakat untuk yuran sekolah agama cucu mak cik...."
Mama yang di barisan belakang...terkedu mendengarnya.
"O cucu mak cik ni yatim piatu...ku mulakan bicara..."
"Ya mak bapak dia orang mati accident"....kesiannya....
"O pihak zakat ada bagi benda macam ni ye mak cik?"....

Frankly...dulu masa kat Melawati tak pernah tau pun ada benda2 ni...
Kat situ semua anak2 orang berada...
Berhijrah ke sini membuka mata ku...
People take poverty for granted....if u r staying in the posh area u don't come
across it on a day to day basis...

I bought some decoration pebbles for my garden...
Sitting on the ground trying to make them presentable...
Then suddenly...zuppsssss....I was talking to myself...
"What am I doing here...spending 100 ringgit beli batu?" Masyaallah.....

Hemmm so far I don't own an Aryani or a Ratu or Hajaba
or whatever trend of new tudung because I still own my
10 yrs old colorful bawal tudung and it still covers my aurat no
matter how cheap or outdated they are......alhamdulillah

I will think of the mak cik with her orphan grandchildren..
that I have met and I will remind myself to stop
being envious of things that I don't have but
learn to be thankful for the things that I do have....

4 comments:

Queenie said...
This comment has been removed by the author.
Queenie said...

Alhamdulillah, payah nak cari org yg mempraktikkan kesedaran la ni. Ramai yg sedar tp bila ringgit bertepek dlm genggaman, kesedaran tinggal tak sedar...keep it up, cikgu! Everytime you wear an outdated pattern, remember that you're not alone, kita serupa...

CS said...

Hmmm ...
MrsWJ/QJ .. you both are not alone. I am being practical too, bukan lokek tapi ...

Alhamdulillah for whatever we have and DONT have..

mrswongjowo said...

Yes Girls...
Kekadang hati ni meronta..teringin gak tapi bila kita tengok ke bawah hati jadi insaf...sanggup ke u nak labur RM120 hanya utk sehelai tudung?
Semalam I pergi Hajaba nak tau sangat, nak feel sangat material dia best sangat ke.........he..he..rasanye tak sampai hati nak berpisah dgn duit I hanya utk tudung & baju yg can get cheaper kat kedai2 kecik kat Tesco tu...