Saturday, May 20, 2017

Haji 2015 - Hari kedua 090915

Assalamualaikum...

Tiba tiba hati rasa rindu nak menulis semula. Masa clearkan phone husband terjumpa video waktu di Mekah. Banyak lagi kenangan disana yang belum saya lakarkan di sini. Saya tau encik suami ternanti nanti nukilan saya ...macam kena pergi kelas penulisan pulak kan.

Okay bersambung hari kedua saya di Mekah.

Esoknya seawal jam 3 pagi saya terjaga. Siapkan diri sebelum rakan sebilik bangun. Oh dalam bilik saya ada 5 orang. Alhamdulillah sangat baik..betul seperti yang disaran oleh Prof Kamil dalam buku Travelog Haji, mintalah dengan Allah sejak dari Malaysia lagi. Rajin kan solat malam meminta Allah temukan rakan sebilik yang baik..permudahkan urusan perjalanan haji kita. InshaAllah kasih sayang Allah sangat dirasai semasa dibumi haram. Selesai urusan, saya ke bilik suami saya ( note here saya terpaksa ketuk bilik dan kejut husband sebab di hotel kami line telefon kadang kadang tak ada and he is very manja memang jenis kena kejut :) Kebiasaannya TH akan meletak kan kita bilik yang berdekatan dengan mahram. So jangan bimbang ye dan rakan sebilik semuanya memahami. Saya cuma mengetuk tiga kali dan rakan sebilik suami tau itu saya, mereka akan kejutkan suami saya :)

Saya menemankan suami meredah pagi ke masjidil haram walau pun saya sudah di beri cuti oleh Allah usai umrah pertama saya semalam..Sedih sangat sedih tapi saya tekad untuk bersamanya ke masjid. Saya menunggu suami saya sehingga selesai solat subuhnya. Then kami ke D Saji untuk bersarapan. Yes wang pemberian rakan rakan kami gunakan untuk memudahkan urusan ibadah kami..makan minum dan pengangkutan. Untuk berulang alik balik ke hotel agak memenatkan. Selalunya kami stay sampai selesai solat Isyak baru balik ke hotel. Waktu pergi agak mudah kerana ada coaster yg charged 2 riyal seorang untuk ke masjid. Tapi bila jalan tutup still kena menapak jugak hehe...Waktu balik memang agak sukar untuk mendapatkan teksi dan kalau ada pun agak mahal. Kami prefer berjalan sahaja. Seronok sebab dalam perjalanan tu nanti kita akan jumpa macam macam orang. Teringat zaman study dulu gi class sama sama menapak...tapi meredah snow ni meredah orang and cuacanya sangat panas ..lepas subuh kadang kadang cecah 41 degree...

Saya sentiasa berdoa suapaya hubungan saya  dan suami di Mekah sentiasa baik. Saya bermunajat dengan Allah meminta supaya dibuka kan hati suami untuk mengasihani dan menyayangi  saya dan mejaga kebajikan saya ...saya takut dengan cerita cerita yang saya dengar. Suami juga bersama sama berdoa agar kami sentiasa look after each other and yang penting tak bergaduh...Alhamdulillah sepanjang kami di sana semua nya berjalan dengan baik sama jer seperti di Malaysia. 

Seronok bila hidup seharian hanya untuk beribadah..pagi ke masjid..beriktikaf di masjid..bersama sama membaca Al Quran. Hati dan hidup rasa tenang. Berjalan balik pun tak terasa penat when u have somebody to talk to...and pasti saya ingat bila sampai jalan berbukit suami akan menolak saya dari belakang supaya saya tidak penat..sweet kan hehe...Paling mencabar bila tangga bergerak di Hotel Anjum tu tak berfungsi...hehe panjat jangan tak panjat.

Kami bertekad untuk ke masjid setiap hari dan waktu..Alhamdulillah Allah izinkan sepanjang kami di sana. Kami sampai Mekah hari Selasa ...Krane tumbang hari Jumaat. Berkat doa suami saya ...saya cuma uzur empat hari sahaja Alhamdulillah..sepanjang saya di sana saya sangat menghayati betapa besarnya redha seorang suami...

Perkarangan Hotel Anjum
                                           

Eskalator Hotel Anjum (ehsan google) Masa musim Haji sesak
                                                

Lorong untuk balik Ke hotel
Perkarangan Hotel Anjum

Hotel Rehab Maktab 91

Jarak perjalanan dari hotel ke masjid

Masjid depan Hotel

Hotel Rehab Al Janadriyah

Sarapan D'Saji SAR15


No comments: