Saturday, May 20, 2017

Haji 2015 - Hari ke 3 100915

Assalamualaikum,

Hari ketiga di Mekah. Masih seperti biasa, pergi awal ke masjid. Kali ni saya menunggu suami saya di mall di bawah clock tower. Agak pelik bila saya melihat ramai yang bersolat perkarangan mall itu dan di dalam mall yang memang tersedia garisan arah kaabah.

Hati saya bertanya tanya kenapa? Di situ saya berkenalan dengan beberapa rakan lain yang juga uzur. Dapat pandang masjidil haram pun jadi lah kan.Saya bertemu dengan jemaah dari Indonesia yang menginap di hotel di bawah clock tower dan cuma menyorong ibubapanya untuk bersolat di tepi jalan depan mall. Agak pelik tapi masing masing punya pandangan sendiri.Saya terasa rugi bayar pakage mahal tapi solat di jalanraya...

Kalau di perkarangan masjidil haram tu memang dah biasa penuh bila pintu pintu masuk di tutup. Kalau musim haji lagi awal pintu pintu masjid ditutup. Few times kami kena naik ke rooftop..dari roof top kami turun semula mencari tempat di bawah. So bayangkan perjalanan kaki kami..satu kilometer dari hotel...then berjalan dalam masjidil haram mencari tempat. Memang banyak berjalan...Alhamdulillah Allah ilhamkan saya memakai stokin v-ken dan kasut Skechers. Saya bertekad ke Mitsui Outlet Mall sebelum berangkat ke Mekah semata mata nak beli Skechers at discounted price. Alhamdulillah kaki saya mampu berjalan jauh ...Nasihat saya jangan la pakai slipper especially to the ladies pakailah walking shoes yang reliable. InshaAllah kasut tak hilang dan kaki tak sakit ...

Acara wajib everyday check currency

Masa ni tak terfikir crane tu bahaya

Lepak

Santai

Tengok orang solat dalam mall

Dalam Mall

Dalam Mall



No comments: